Problemy ze snem – jak pokonać bezsenność?

Problemy ze snem – jak pokonać bezsenność?

Ocena: 0.00
Dodano:

Prawie połowa osób na świecie doświadczyła w pewnym momencie życia bezsenności. To zaburzenie może skutecznie obniżyć jakość życia i sprawić, że człowiek całkowicie przestanie mieć w sobie radość i energię. Zaburzenia snu dotyczą głównie problemów z zasypianiem, ale niektórzy skarżą się także na częste wybudzanie się w nocy. Jak temu zaradzić?

W szeregu przypadków problemy te wynikają z przyczyn, jakie w prosty sposób można wykluczyć, jednakże bywa też tak, że bezsenność ma znacznie bardziej poważne podłoże. Sen jest fundamentalnym elementem dla zachowania zdrowia każdego człowieka, dlatego powinno się przyjrzeć problemowi i spróbować go rozwiązać.

Na czym polega bezsenność?

Bezsenność jest zakłóceniem snu, objawia się problemami z zasypianiem, częstym budzeniem się w nocy, niskiej jakości snem czy przedwczesnym wybudzaniem się.

Często bezsenności towarzyszy napięcie emocjonalne pojawiające się w momentach stresowych. Sen jest niezwykle istotny dla poprawnego funkcjonowania organizmu człowieka. Zatem ważne jest, ażeby o niego zadbać, niestety wiele osób ignoruje problemy ze snem. Od wielu lat zauważa się, że bezsenność dotyczy coraz więcej małoletnich osób, kobiet oraz mężczyzn w różnym wieku.

Jeszcze do niedawna bezsenność uważano za przypadłość osób starszych, a same problemy ze snem opisywano jako objaw towarzyszący innym chorobom. Aktualnie jest to oddzielna jednostka chorobowa.

Jakie mogą być powody bezsenności?

Bezsenność może mieć banalne podłoże, takie jak niewygodne, źle dobrane łóżko czy też materac, za wysoka temperatura w pokoju, w którym śpimy, hałas pochodzący z dworu czy migoczące światło zza okna. Te czynniki dość prosto jest wykluczyć, żeby polepszyć jakość snu.

Jednakże istnieją przyczyny bardziej złożone, wynikające z nas samych, które znacznie trudniej jest usunąć.

Są to:

  • zaburzenia psychiczno-emocjonalne, przede wszystkim zaburzenia lękowe, nerwice bądź depresje,
  • choroby tarczycy, przede wszystkim nadczynność,
  • schorzenia reumatyczne,
  • cukrzyca,
  • przewlekłe bóle,
  • nowotwory,
  • zaburzenia oddychania,
  • bezdech senny,
  • zespół niespokojnych nóg,
  • menopauza,
  • przyjmowanie silnych leków,
  • nadmierne spożywanie alkoholu lub alkoholizm,
  • wypijanie napojów energetycznych (energetyki, Yerba Mate, kawa) przed snem,
  • długotrwały stres,
  • zmęczenie,
  • nieregularne pory snu.

Bezsenność – jakie skutki może mieć?

Bezsenność ma zły wpływ na funkcjonowanie organizmu.

Efekty bezsenności to:

  • odczuwalna senność oraz uczucie zmęczenia w trakcie dnia,
  • częste budzenie się w nocy bądź wcześnie rano,
  • uczucie niedospania odczuwalne zaraz po obudzeniu się,
  • pogorszenie nastroju, drażliwość, depresja,
  • bóle głowy o charakterze napięciowym,
  • słabsza koncentracja,
  • kłopoty ze skupieniem uwagi,
  • ból brzucha, wzdęcia, zaparcia lub biegunka,
  • gorsza pamięć,
  • obniżona odporność,
  • zwiększone ryzyko chorób przewlekłych takich, jak: choroby serca, nadciśnienie, choroby wrzodowe, zespół przewlekłego zmęczenia.

Jak walczyć z bezsennością?

Podstawą leczenia jest odpowiednia diagnoza, to znaczy wykrycie przyczyny problemów ze snem. Po rozpoznaniu bezsenności przez lekarza rodzinnego może on skierować pacjenta do właściwego specjalisty, są to między innymi psychiatra, neurolog, kardiolog czy endokrynolog.

Zwykle leczenie polega na podaniu odpowiednich leków – jest to chwilowe leczenie lekami nasennymi, jakie zmniejsza długotrwałą bezsenność.

Leczenie farmakologiczne obejmuje stosowanie środków nasennych oraz leków uspokajających, przeciwdepresyjnych. Benzodiazepiny – m.in. znane Relanium, są główną grupą leków nasennych. Jednakże są one uzależniające i mogą wywoływać negatywne skutki uboczne, dlatego należy wykorzystywać je krótko.

Naturalne sposoby na problemy ze snem

Oprócz tego w aptekach można znaleźć roślinne leki bez recepty, które są bezpieczne i nie uzależniają. W leczeniu bezsenności wykorzystywane są przede wszystkim: kozłek lekarski, melisa lekarska, lawenda wąskolistna, męczennica cielista, chmiel zwyczajny.

Ważny jest także Twój styl życia. Unikaj kawy, napojów energetycznych i silnych przypraw. Przed spaniem nie jedz ciężkich posiłków, ani nie oglądaj telewizji w łóżku. Istotne jest także relaksowanie się w ciągu dnia, np. poprzez medytację i unikanie bardzo stresujących sytuacji. Warto także chodzić spać o stałych godzinach codziennie.

Oceń artykuł
Inne artykuły autora
Problemy ze snem – jak pokonać bezsenność?
  • Data dodania:
  • 0.00
  • 0
Komentarze

Brak komentarzy

Dodaj komentarz
Artykuły w kategorii Zdrowie i odżywianie
Kiedy odwiedzić chirurga onkologa?
Data dodania:
0.00
0