Czy opony wielosezonowe to dobry wybór? Wady i zalety całorocznych opon.

Czy opony wielosezonowe to dobry wybór? Wady i zalety całorocznych opon.

Ocena: 0.00
Kategoria:Motoryzacja
Dodano:

Przemysł oponiarski z roku na rok rozwija swoje produkty, a nowe opony są coraz bardziej innowacyjne i mają lepsze parametry. Nie znaczy to jednak, że powstały opony, które w każdych warunkach dadzą nam pełną przyczepność. Dzisiejsze opony całoroczne od renomowanych producentów to jednak zupełnie inny produkt niż gumy stosowane w latach 80. Obecne technologie pozwalają w jednym produkcie łączyć niektóre cechy opon zimowych i letnich.

Przed kilkunastoma laty kierowcy jeździli na jednym komplecie opon przez cały rok. Wtedy nowością na polskim rynku były opony zimowe i w tamtych czasach miały one jeszcze wielu przeciwników. Dzisiaj ci sami ludzie nie wyobrażają sobie jazdy bez zimówek i doceniają ich właściwości na śliskiej nawierzchni. Dla kogo całoroczne opony? Czy typ samochodu, do którego kupujemy opony, ma jakiekolwiek znaczenie? Jakie są wady i zalety opon całorocznych?

Czym są opony wielosezonowe?

Opona całoroczna, znana również jako opona błotno-śniegowa, jest oponą, którą można określić jako hybrydową, ponieważ może być używana zarówno latem, jak i zimą. Dzięki swojemu składowi, guma w tego typu oponach znajduje się gdzieś pomiędzy sztywnością opony letniej a elastycznością opony zimowej.

Wzór bieżnika opony całorocznej jest specyficzny i łączy drobne lamele występujące w oponach zimowych z dużymi blokami opony letniej. Dzięki temu opona całoroczna może trzymać się drogi zarówno latem, jak i zimą. Dzięki temu można bezpiecznie jeździć po każdym rodzaju drogi, niezależnie od tego, czy wieje wiatr, pada śnieg, czy też nawierzchnia jest całkowicie sucha.

Zalety opon całorocznych.

Posiadanie dwóch kompletów oraz konieczność wymiany opon dwa razy w roku dla wielu kierowców jest dość kłopotliwe, dlatego z pewnością dużą wygodą jest brak potrzeby sezonowej wymiany opon całorocznych. Opony całoroczne mają mieszankę gumową bardziej miękką niż komplety letnie, ale nie tak miękką, jak typowe zimówki. Mają też bieżnik wyposażony w lamele do wgryzania się w śnieg, ale nie tak agresywny w budowie, jak jest to w oponach zimowych.

Patrząc na budowę samego bieżnika widać, że gumy typu all-season mają kompromisowe właściwości. Parametry drogowe, takie jak długość drogi hamowania na różnych nawierzchniach, odporność na aquaplaning czy przyczepność na zakrętach pokazują, że także ich osiągi są uśrednione – latem są lepsze od zimówek, zimą lepsze od opon letnich.

Przed zakupem opon całorocznych powinniśmy upewnić się, że mają one jedyny oficjalny znak homologacji zimowej – symbol płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich. Opona bez takiego symbolu nie może być uznana ani za całoroczną, ani zimową, ponieważ nie zastosowano w niej mieszanki gumowej zapewniającej przyczepność w niższych temperaturach.

Zalety opon całorocznych – podsumowanie.

- Nie ma potrzeby ciągłej sezonowej zmiany opon, co oznacza, że można zaoszczędzić na serwisie samochodowym;
- Cena opon jest niższa niż zimowych i jest mniej więcej taka sama jak letnich;
- Nie trzeba się zastanawiać, gdzie i jak przechowywać opony sezonowe. Wystarczy tylko kontrolować ich stan i wyważenie;
- Jest to najlepsza opcja poza sezonem i w czasie zmiennych zim;
- W strefie środkowej i regionach południowych z deszczową zimą, guma całoroczna jest znacznie lepsza niż specjalistyczne opony zimowe;
- Jest prawie bezgłośna na drodze asfaltowej;
- Jeśli rzadko używasz samochodu, jest to o wiele bardziej ekonomiczne rozwiązanie.

Wady opon całorocznych.

Nie jest prawdą, że kupno opon całorocznych jest bardziej opłacalne niż kompletów sezonowych. Opony uniwersalne zwykle sprawdzają się tylko w zachowawczym stylu jazdy dla kogoś, kto nie jest częstym użytkownikiem autostrad. Opony letnie mają stosunkowo niewielkie opory toczenia w porównaniu do opon całorocznych, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i mniejszy hałas przedostający się do środka auta – między innymi z tego powodu wielu kierowców uważa jazdę na oponach sezonowych za znacznie bardziej komfortową.

Opony całoroczne zawsze stanowią pewien kompromis. Ich właściwości pozwolą na bezpieczną jazdę w większej ilości warunków atmosferycznych niż osobno opony letnie czy zimowe, jednak podczas jazdy latem będą zużywać się znacznie szybciej niż opony letnie i nie zapewnią nam równie wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Dodatkowo w warunkach typowo zimowych mogą właściwie uniemożliwić jazdę. Opony całoroczne nie będą tak dobre, jak zimówki zimą czy opony letnie latem.

Wady opon całorocznych – podsumowanie.

Są one stale używane i dlatego ulegają szybkiemu zużyciu. A przy upałach czy mrozach taką oponę trzeba będzie zmieniać co 6-7 miesięcy.
W czasie bardzo gorącego lata guma użyta w oponach wielosezonowych po prostu się roztopi. Jeśli zima jest bardzo mroźna, wtedy zamarza i traci swoje właściwości. W regionach o wyraźnej sezonowości nie jest to najbardziej praktyczna opcja.

Opony całoroczne nie są przeznaczone do agresywnej jazdy i jazdy terenowej. Przy częstych wyjazdach w teren szybko się zużywają.
Jeśli chcesz pozbyć się płynnego brudu, opony całoroczne z małym wzorem są tak samo nieskuteczne, jak letnie. Poradzi sobie z nim tylko fabrycznie nowa i niezużyta guma.

W ekstremalnych warunkach pogodowych ich właściwości się pogarszają. Zwrotność samochodu jest gorsza. W przypadku lodu lub ciężkiego śniegu istnieje wysokie ryzyko uszkodzenia opony na drodze.

Dla kogo są opony całoroczne?

Opony całoroczne są z pewnością dla tych z nas, którzy mało jeżdżą – jeśli nasze roczne przebiegi sięgają ponad 10 tys. km, to opony całoroczne nie będą opłacalne. Zimą wprawdzie zużywają się one tak jak zimowe, ale latem znacznie szybciej niż komplet letni, bo mają od nich bardziej miękką mieszankę. Jeśli więc do tej pory jeździłeś 4-5 lat na jednym komplecie opon letnich i jednym komplecie zimowych, to mając opony całoroczne, w tym czasie zużyjesz 2 lub 3 takie komplety.

Kolejna grupa potencjalnie zadowolonych klientów to kierowcy raczej małych samochodów. Ze względu na kompromisowe osiągi, opony całoroczne nie powinny być poddawane zbyt dużym przeciążeniom wzdłużnym czy bocznym. Słabo będą  się więc spisywały w samochodach większych niż klasa kompakt. Dodatkowo ze względu na gorszą przyczepność opony całoroczne będą zaburzały pracę pokładowych systemów bezpieczeństwa, z których większość czerpie informacje z kół. Ich częste uślizgi będą nadwyrężały system ESP i układ hamulcowy.

Często posiadacze samochodów typu SUV twierdzą, że mając napęd 4×4, mogą jeździć, na czym i po czym chcą – cóż, napęd 4×4 ma zalety, ale głównie podczas ruszania. Hamowanie nie jest już takie proste – opony muszą mieć dobrą przyczepność. SUVy są cięższe od zwykłych osobówek, a ich środek ciężkości jest położony wyżej, co nie ułatwia oponom zadania. Dlatego właściciele takich pojazdów powinni raczej uważać z wyborem opon całorocznych.

Z kolei firmy korzystające z aut dostawczych, powinny kierować się miejscem użytkowania takiego pojazdu. Jeśli pokonuje on trasy międzymiastowe, to bardziej ekonomiczne i bezpieczniejsze będzie stosowanie opon przeznaczonych do danego sezonu. Jeśli częstsze są jednak trasy w miastach i po przedmieściach, to porządne opony całoroczne będą wygodniejszą opcją.

Kupując nowe opony i zastanawiając się, czy wybrać opony sezonowe, czy całoroczne powinniśmy przede wszystkim rozważyć nasze indywidualne potrzeby. Najlepiej skonsultujmy się doradcą serwisowym w profesjonalnym warsztacie oponiarskim. Ważne jest, jak często użytkujemy auto i w jakich warunkach najczęściej jeździmy. Jeżeli zarówno w pierwszej, jak i drugiej połowie roku często pokonujemy długie trasy, to lepiej zaopatrzyć się w dwa komplety opon.

Czy opony całoroczne to właściwy wybór? – podsumowanie.

Opony całoroczne są dobrym rozwiązaniem dla użytkowników w rejonie o stabilnych warunkach pogodowych i korzystających z dróg o wysokiej jakości nawierzchni. Jednak podstawą jest jasne określenie priorytetów przeznaczenia opon, zgodnie z eksploatacją samochodu. Innymi słowy, trzeba wziąć pod uwagę, gdzie i jak często auto będzie używane.

Oceń artykuł
Inne artykuły autora
Komentarze

Brak komentarzy

Dodaj komentarz
Artykuły w kategorii Motoryzacja

Brak artykułów